A 2018/19-es tanév őszi szemeszterét az USA-ban, Wyomingban tölthettem egy elnyert tanulmányi ösztöndíj révén. Az utazáshoz és a kinti megélhetéshez pályáztam a Campus Mundi Freemover ösztöndíjat, ami lehetővé tette, hogy a négy hónapos tanulmányi idő alatt fedezni tudjam a felmerülő költségeimet.
Állattenyésztő mérnökként elsősorban az érdeklődésemnek megfelelő tárgyakat próbáltam beválasztani a tanrendbe, de figyelembe kellett vennem a pályázati feltételként szereplő tantárgy elfogadásokat és a tárgyak tartalmi megfeleltethetőségét is minimum 20 kredit erejéig. A pályázati feltételek közül valójában csak ez okozott némi nehézséget, mivel az amerikai rendszer másként értékeli a tárgyakat, mint az európai. Itt meg kell említenem, hogy a MÉK tanulmányi osztálya és az oktatók is nagyon segítőkészek és rugalmasak voltak a tanrendem összeállításánál.
Mivel régóta szeretnék a tenyészállat-bírálat és -értékelés felé elmozdulni, Laramie-ban is ezek a tárgyak érdekeltek a leginkább. Az ottani Állattenyésztéstudományi Kar két intézete (élelmiszertudományi és állattenyésztési) által kínált lehetőségek között szerencsére rátaláltam az Állatértékelés és bírálat (Livestock evaluation), a Kiállítási állatfelkészítés (Livestock Fit Show) és a Vágóhídi praktikum (Livestock Slaughter Practicum) tárgyakra, az Állattenyésztés (Animal Breeding) és a Kérődző takarmányozás (Principles of Ruminant Physiology) mint klasszikusok mellett. A három gyakorlatra épülő tárgy mellett, amit nagyon élveztem, a klasszikusok számonkérése olykor komoly kihívást jelentett angol nyelven. (Pl: Takarmányozástan részvizsga 120 perces, 12 oldalas komplex írásbeli és egy minimum 20 oldalas esszé volt, ami egy kísérlet kiértékelése alapján készült.) A tankönyveket csillagászati áron lehetett még bérelni is, viszont az előadások anyagaiból és a konzultációk révén jól fel lehetett készülni a vizsgákra. A gyakorlatokat és a gyakorlati helyszíneket nagyon komolyan vették. Kitűnően felszerelt saját egyetemi tangazdaság és vágóhíd segítette a képzést.
Az oktatók és a tanárok - később a hallgatók is-, sokat segítettek az eligazodásban és a vizsgákra való felkészülésben. Az alábbi képen az tinó látható, akivel három hónapot dolgoztunk együtt, hogy a vizsgaként megrendezett kiállításon 3. helyezést érjen el. Sok munka volt benne, amíg „Öcsi” fegyelmezett és „jól fésült” lett…
Az Állatértékelés tárgy keretében a főbb tenyészállatok értékelését tanulhattuk meg részben külső helyszíneken, részben tangazdaság állatai révén. Számomra a szarvasmarha értékelés és bírálat volt a leghasznosabb. A Vágóhídi praktikum valódi kihívás volt, mivel élesben tanultuk meg a gazdasági állattok (juh, sertés és marha) vágásának elemeit és a kapcsolódó minőségbiztosítási előírásokat, a felügyelő szakemberek segítségével. Az osztályzat főként a csoport ügyességén múlott…
Az egyetemi campus jól felszerelt, az egyetemi kártyával rendelkező diákok számára a szolgáltatások nagy része ingyenes volt: pl.: étkezés, sportolási lehetőségek. Az általam választott kurzusokat hallgató diákoktól eltérően a campuson és a kollégiumban már jellemző volt a multikulti. Mindenféle nemzetiség jelen volt az egyetem különböző képzésein, kivéve az agrárt, ahol szinte kizárólag „helyiek” voltak. A kollégiumban egy francia geológus hallgatóval kerültem egy szobába, így részben európai közegben maradtam, bár magyar emberrel sehol nem akadtam össze. A rendezvényeken és a kollégiumban sok külföldi hallgatóval kerültem barátságba, a hálaadást pedig egy amerikai családnál tölthettem, így az amerikai életbe és bepillanthattam. És mivel Wyoming a cowboy-ok és cowgirl-ök hazája, rendszeresen voltak agráros programok is, amiket nagyok élveztem.
Szerencsésnek érzem magam, hogy sikerült kijutnom Wyomingba és teljesítenem a választott kurzusokat. Ahhoz, hogy ezt szakmailag és anyagilag is meg tudjam oldani, nagy segítség volt a Campus Mundi pályázati forrás és a küldő egyetem segítsége, mind a Nemzetközi iroda, mind a MÉK munkatársai és oktatói részéről.
Köszönettel: Kovács Dániel Péter DE MÉK Állattenyésztő mérnök 2. év MSc hallgató